Nooit eerder kregen de Kringwinkels zoveel volk over de vloer als vorig jaar. Maar liefst 6,466 miljoen klanten kochten elk gemiddeld 5,5 kg aan spullen, waardoor heel wat goederen van de afvalberg werden gered. Daarnaast blijkt voor bijna 4 op de 5 klanten het economische aspect de belangrijkste reden om tweedehands te kopen. Net daarom werd besloten om De Dag van de Kringwinkel ook dit jaar te laten doorgaan.
Kringwinkelen blijft aan populariteit winnen. Vorig jaar kregen ruim 36.436 ton goederen een tweede leven via verkoop in de Vlaamse Kringwinkels. In vergelijking met 10 jaar geleden betekent dit een stijging van maar liefst 54%! Eind 2019 telde de sector 162 fysieke verkooppunten waarvan 131 klassieke winkels met een ruim en gevarieerd gamma en 31 nichewinkels zoals boetieks en kiloshops. In totaal draaiden de Kringwinkels in 2019 een recordomzet van 61 miljoen euro (+9,7%). Vooral kleding en huisraad gingen vlot over de toonbank.
De Kringwinkels organiseren zaterdag 17 oktober daarom opnieuw de ‘Dag van De Kringwinkel’. “Het voelt misschien ongepast om die in coronatijden te organiseren, maar we hebben er toch voor geopteerd om hiermee door te gaan”, klinkt het bij Eva Verraes, directeur van HERW!N, de koepel van de Kringwinkels. “De Kringwinkel heeft immers ook een belangrijke maatschappelijke taak. We zorgen er niet alleen voor dat zoveel mogelijk goederen een tweede leven krijgen. Tegelijk verschaffen we zinvol werk aan 5.828 mensen en bieden we betaalbare goederen aan diegenen die het budgettair moeilijk hebben.”