Jawel, de sympathieke Spanjaard streek gisteren neer in de Casino in Sint-Niklaas. Hoewel hij zonder moeite een wereldtournee in grote zalen zou kunnen uitverkopen, is dat verre van zijn ambitie. Als gezicht van hoop en de strijd voor een andersglobaliserende wereld, keerde hij jaren geleden het commerciële muziekcircuit de rug toe. Toch bleef hij al die tijd muziek maken en concerten geven, maar dan wel op zijn manier.
Een klein publiek en een samenwerking met sociale economie: dat zijn de vereisten om hem te boeken. Want nog groter dan zijn liefde voor muziek is zijn afkeer voor multinationals. Aan een democratische prijs van €30 is het dan ook niet verwonderlijk dat de tickets na twee keer knipperen uitverkocht waren. Dit is ook de maximumprijs die hij hanteert voor al zijn concerten. Om de drempel voor kwetsbare groepen verder te verlagen, werden nog zo’n 300 tickets gratis verdeeld.
Voor een publiek van zo’n 2,000 mensen bracht hij wereldhits zoals "Bongo Bong" en "Me Gustas Tu", met de geur van chili con (of sin) carne en pastasalade met zuiderse kip of feta in de lucht. Deze geur was afkomstig van de catering die werd verzorgd door het sociaal restaurant De Variant van Den Azalee, alsook de buren van Kiemkracht. Fun fact: Dat Manu Chao een fervent backpacker is, is geen mysterie, maar ook tijdens het touren verkiest hij vaak de zetel van een buurtbewoner over een chic hotelbed.
Dat artiesten soms hoge eisen kunnen stellen is niemand onbekend, maar wanneer deze eisen sociaal en duurzaam zijn van aard, kun je niet anders dan hier ongelofelijk veel respect voor te hebben. “We vinden het superfijn dat Manu Chao aan de sociale economie denkt. We wilden hem dan ook bedanken met een op-en-top gedecoreerde loge en backstage met heel wat tweedehands spullen uit onze kringwinkels,” zegt communicatieverantwoordelijke Matthijs Van Meerssche van Kringwinkel Den Azalee.