Begin jaren ’90 startten her en der in Vlaanderen sociale- en milieuorganisaties met kringloopactiviteiten. Ze riepen op om spullen niet langer weg te gooien, maar ze aan De Kringwinkel te schenken. Perfect herbruikbare spullen vonden zo ook de weg naar nieuwe gebruikers. Mensen met een beperkt budget, bewuste consumenten, schattenjagers. Een gat in de markt. Met de inkomsten slaagden ze erin om jobs te creëren voor mensen die laaggeschoold, of langdurig werkloos waren.
Stilaan ontstond de behoefte om van deze veelbelovende activiteiten een heuse sector te maken. In 1992 organiseerde Volkshogeschool Elcker-ik een eerste opleiding: 'Hoe een kringloopcentrum te starten'. Hét startsein voor meer afstemming en samenwerking tussen de verschillende organisaties.
Ondertussen zorgde de Vlaamse overheid voor subsidies voor sociale tewerkstelling en de inbedding van hergebruik in het Vlaamse afvalbeleid. Een cruciale stap in de verdere uitbouw van de sector.
In deze blogpost lees je meer over het 20-jarige bestaan van het merk De Kringwinkel.
Sindsdien is De Kringwinkel een begrip geworden in Vlaanderen en daarbuiten:
21 erkende kringloopcentra, 132 winkels, 4846 werknemers. Een voortrekker in hergebruik en sociale tewerkstelling.
En dat allemaal dankzij deze 5 succesfactoren:
Kringwinkels zijn ambitieus en zetten de komende jaren via verschillende wegen in op maximaal lokaal hergebruik van alle producten in Vlaanderen.
De verschillende uitdagingen, antwoorden en ambities voor een toekomstproof Kringloopmodel vertaalden we naar een TOC, Theory of change waarin we samenvatten hoe we volgende effecten kunnen bereiken:
Onze Theory of Change vind je hier terug.
En de cijfers voor 2022 via deze link.